Lage rugpijn

Pijn in je rug is lastig en vervelend.

Pijn in je rug is lastig en vervelend. Om vele redenen. Je humeur kan eronder lijden, het huishouden, je werk. In sporten, winkelen, uitgaan of tuinieren heb je gewoon minder zin. Langdurige rugpijn beïnvloedt je dagelijkse leven op een onprettige manier. Nu is het geruststellend om te weten dat rugpijn meestal vanzelf weer over gaat, vaak zelfs binnen drie weken. Maar zeker als je er al langere tijd last van hebt, is het goed om te weten wat je er zelf aan kunt doen. Want weliswaar zorgt een reguliere fysiotherapeut voor de nodige behandeling, op termijn heb je zelf de sleutel in handen voor het verminderen van de klachten. Daarbij kun je wel weer rekenen op begeleiding en advies van de psychosomatisch fysiotherapeut. Door inzicht te krijgen in de oorzaken waardoor de pijn is ontstaan, kun je al heel veel veranderen. Zeker is dat rugpijn bij de meeste mensen te maken heeft psychische of lichamelijke overbelasting. Je rug werkt dan even niet zoals zou moeten, hij geeft je een signaal. Wanneer je de onderliggende problematiek aanpakt, zijn de resultaten op lange termijn goed.

lage_rugpijn2

Risico’s voor je rug

Er zijn een aantal risicofactoren bekend die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van lage rugklachten. Een aantal van deze factoren komt vaker terug, bijvoorbeeld:
Lichamelijk:

• Veel tillen in combinatie met draaiende bewegingen (met name met gestrekte benen/knieën)
  • Lang in één houding blijven zitten of staan (op het werk, thuis)
  • Repeterend werk doen
  • Plotselinge hevige inspanningen verrichten
  • Blootgesteld zijn aan veel trillingen
  • Overgewicht
  • Roken

Psychisch of sociaal:

• Stress, thuis of op het werk
  • Verdriet, rouw
  • Overbelasting
  • Problemen uit de jeugd
  • Verhuizing
  • Scheiding, of relatie problemen
  • Kinderen in de puberteit
  • Perfectionisme
Wat kan de psychosomatisch fysiotherapeut voor je betekenen?

Inzicht hebben in de mogelijke oorzaak is een prioriteit. Wanneer je weet wat de onderliggende aanleiding is, kun je daar mee aan het werk gaan en voorkom je dat de rugklachten in de toekomst weer terug komen. De behandeling is voornamelijk gericht op het bewust worden van je lichaam. Het herkennen van spanning en ontspanning, het geven van informatie en adviezen, oefenen en bewegen. Door op een goede manier te reageren op de signalen van je lichaam, hoeft de rug geen pijn meer te doen. Je gaat anders bewegen en wellicht ook op een andere manier om met de onderliggende oorzaak.

Webdesign: internetbureau Monsterbrands